fbpx

רציתי להתקשר לרובינשטיין ולומר לו: "עבדו עליך"

השרים נותרו בעלטה. טנק ישראלי בביירות. צילום: יעקב סער, לע"מ

השרים נותרו בעלטה. טנק ישראלי בביירות. צילום: יעקב סער, לע"מ

"אנחנו על השחור": 24 ביוני 1982, שעה 6 בערב, אל"מ דורון רובין, מח"ט 500 מדווח לתא"ל מנחם עינן, מפקד אוגדה 162, כי הוא והחטיבה נמצאים על כביש ביירות-דמשק. הזדמן לי לשמוע את הדברים ברשת הקשר בזמן אמת.

יומיים קודם לכן, ב-22 ביוני 1982, בשעה 18:00 בערב, התקבלו חברי הכנסת אמנון רובינשטיין ומרדכי וירשובסקי אצל מ"מ ראש הממשלה שמחה ארליך (מנחם בגין היה בארה"ב), ושאלו אותו אם נכונות הידיעות שצה"ל קיבל הוראה לתפוס את כביש ביירות-דמשק. זמן קצר קודם לכן נאמרו דברים ברוח דומה לשרים דוד לוי ומרדכי ציפורי.

תחילתו של משבר אמון

מורי ורבי, פרופ' רובינשטיין, דיווח בתקשורת על שיחתו עם ארליך. ב-24 ביוני רציתי להתקשר אליו ולומר לו ש"עבדו עליו" (ונראה לי ש"עבדו" גם על ארליך) ושצה"ל נמצא על כביש ביירות-דמשק, ולמעשה בפאתי ביירות, וזאת בניגוד לכל מה שהוצג לממשלה – וגם לבגין.

אבל חזקה עלי שהייתי חייל במדים וכפוף לפקודות שאינני יוצר קשר, בוודאי לא עם פוליטיקאים. אז שתקתי, וקצת ריחמתי על רובישנטיין ועל יתר השרים.

העלייה על כביש ביירות-דמשק, והמשך הפעולה שהביאה לכניסת הצבא למערב ביירות, ציינה את תחילת משבר האימון הקשה בין בגין לשרון. המחלוקות ביניהם עלו ל"טונים גבוהים" בישיבות הממשלה. את המשברים הללו מתאר אריה נאור, מי שהיה מזכיר הממשלה, בספרו "ממשלה במלחמה".

בגין שמע ב-BBC

לאחר מכן, באמצע ספטמבר 1982 נכנסו הפלנגות למחנות הפליטים בביירות. מנחם בגין לא ידע על כך. על הטבח שבצעו הפלנגות הוא שמע ב-BBC, ורק אחרי שהטבח בוצע. כך החל להתגלגל כדור השלג וממבצע "שלום הגליל" (מלחמת של"ג) הגענו לטבח הנורא, לוועדת החקירה (ועדת כהן) ולהסטתו של שרון מתפקיד שר הביטחון.

כך נכנס מנחם בגין לתקופה של דיכאון נוראי, עד שב-28 באוגוסט הוא אמר ליחיאל קדישאי, מזכירו האישי, את המשפט שסיים את דרכו הפוליטית: "אינני יכול להמשיך". ולשרים שהתכנסו לישיבת הממשלה הוא אמר "אני לא יכול יותר למלא את התפקיד הזה" (מתוך עדותו האישית של אריה נאור בספר "בגין בשלטון").

"אנחנו על השחור" – משפט עם משמעויות היסטוריות לאומיות, ועם כמה חוויות אישיות שחשבתי שיעניינו גם את הציבור.

——

מוטי גלוסקה הוא חוקר ומרצה בנושא ההיסטוריה הצבאית של ישראל, ביטחון לאומי ומדעי המדינה, מתמחה בתחום קבלת החלטות וועדות חקירה.

אהבתם? לתכנים נוספים מוזמנים לעקוב אחרי דף הפייסבוק 'מוטי גלוסקה – מחקרי ביטחון ואסטרטגיה'. לחצו כאן

צור קשר