fbpx

וידאו בלוג: מלחמת יום כיפור – איפה נולד המונח המוכר "הקונספציה"? // מוטי גלוסקה

גולדמן וגולדה. צילום: פריץ כהן, לע"מ

גולדה מאיר. צילום: לע"מ

48 שנים אחרי מלחמת יום כיפור פורסם יומן הלשכה של ראש הממשלה גולדה מאיר שנכתב על ידי מנכל הלשכה אלי מזרחי, והוא מתאר בפרקי זמן של דקות ושעות את ההתרחשויות בלשכה.

היומן הוא מסמך מרתק, ומבחינתי העיון בו מתחיל ב-6 לאוקטובר, בשעה 3:40 לפנות בוקר, כאשר המזכיר הצבאי של ראש הממשלה ישראל ליאור מעיר את גולדה ומודיע לה על המכתב של צבי זמיר מלונדון ועל הידיעה ש"היום תפרוץ מלחמה".

ב-9:00 התכנסו אצל גולדה מאיר אנשי המטבח בפעם הראשונה, ולמעשה עד התפטרותה של גולדה פעל המטבח הזה – מוסד שהיה מתכנס בכל מוצאי שבת. ככלל, ההחלטות שהיו מתקבלות בו היו מובאות לפורום "שרינו" ביום ראשון וקשה למצוא, אם בכלל, החלטה אחת שהתקבלה במטבחון ולא התקבלה בסופו של דבר הממשלה.

אם כן, בשעה 9:00 הונחה בפני גולדה מאיר השאלה הראשונה: דדו דרש גיוס מילואים כללי ואילו דיין חשב שאפשר להסתמך על שתי אוגדות. ההכרעה התקבלה לטובת דדו ומכאן ואילך התחיל תהליך קבלת החלטות. באותו מעמד התקבלה ההחלטה לא לפתוח במכת מנע. בדיעבד צריך לבחון היטב את ההחלטה הזו, אבל ההיסטוריה לא מכירה את הביטוי "מה היה קורה אילו".

יש עוד חידושים מעניינים ביומן של גולדה, כמו למשל המונח "הקונספציה", שחשבנו שהגיע מוועדת אגרנט, הפציע כבר במטבחון של גולדה סביב נושא קו בר-לב. על כך בבלוג החדש של מוטי גלוסקה.

להמשך צפו בוידאו בלוג המלא מאת מוטי גלוסקה >>>


מוטי גלוסקה הוא חוקר ומרצה בנושא ההיסטוריה הצבאית של ישראל, ביטחון לאומי ומדעי המדינה, מתמחה בתחום קבלת החלטות וועדות חקירה.

אהבתם? לתכנים נוספים מוזמנים לעקוב אחרי דף הפייסבוק 'מוטי גלוסקה – מחקרי ביטחון ואסטרטגיה'. לחצו כאן

צור קשר