fbpx

דמוקרטיה במלכודת

העם רוצה מנהיג חזק. אילוסטרציה, שאטרסטוק

מוטי גלוסקה עם תובנה על מדד הדמוקרטיה השנתי, שלא רבים שמו לב לקיומה. דווקא בה טמון פוטנציאל של סכנה, ככל הנראה יותר מכל שאר הנתונים המרתקים שהתפרסמו.

הכותרות שלוו את פרסום מדד הדמוקרטיה השנתי שמפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה כיוונו לירידה באמון שרוחש הציבור לצה"ל (78%), לשחיקה הנוספת במעמדו של בית המשפט העליון (48%) ולטענה כי רוב הציבור סבור שהפרקליטות מושחתת.

אולם לטעמי קיימים נושאים אחרים שאמורים להדליק נורות אזהרה בפני החברה הישראלית. מן הראוי לעמוד על הנתונים עוד בטרם נכנסים לניתוח מעמיק של הגורמים לתופעות המתוארות. הסיבות חשובות פחות מהדרכים שיש למצוא כדי לפתור את הבעיות.

רוב גדול של הציבור, 78%, סבורים שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה חמורה.

56% מהציבור סבורים שיש צורך במנהיג חזק, זו עליה מ-41% בשנת 2014.

עירוב שתי התוצאות הללו מחייב התייחסות. קשייו של משטר דמוקרטי והסכנות המאיימות עליו מביאים בדרך כלל לעלייתו של מנהיג חזק. עלייתו לשלטון של מנהיג כזה מלווה לעיתים קרובות בשלילת הסמכויות מהמוסדות הדמוקרטיים ובפגיעה בזכויות האזרח. אולם מעבר לתופעות אלו – הכמיהה למנהיג חזק מלווה בהתפרקות מהאחריות האישית הציבורית שכן הציבור "סומך" על מנהיגו, הכול יכול, שיפתור את כל בעיותיו.

שילוב קטלני

בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל הנהיג אותה מנהיג חזק בדמותו של דוד בן-גוריון. אולם התקופה הייתה שונה – המדינה נלחמה על קיומה, קלטה עולים ועסקה בפיתוח כלכלתה. אך גם בתקופה זו הקפידה ההנהגה לשמור על כללי המשחק הדמוקרטי.

כמיהה למנהיגות חזקה מתלווה הנתון לפיו כמעט מחצית מהישראלים (48.5%) סבורים שההנהגה מושחתת. דמוקרטיה מוחלשת והנהגה מושחתת הם שני סממנים שהשילוב ביניהם עלול להיות קטלני. בהקשר לסוגית השוויון הרי שחלק גדול מציבור (42%) סבור שליהודים צריכות להיות יותר זכויות מאשר לאזרחים הלא יהודים.

לנתונים הללו, יש להוסיף את הפערים הגדולים בהתייחסות החלקים השונים של הציבור לשאלות הסקר. מתגלים פערים גדולים בין יהודים לערבים, בין חרדים לדתיים ולחילונים והן מי שמגדירים עצמם כימין, שמאל או מרכז. המשמעות היא שפרט לאותן נורות אזהרה שחייבת להידלק הדרך לפתרון  סבוכה לאור השסעים בחברה והשבטיות שנוצרה בה.

יחד עם כל אלה מן הראוי לסיים בנימה אופטימית. רוב הציבור, כמעט שני שלישים, הביעו אופטימיות לגבי עתידה של המדינה ורוב הנשאלים 76% יהודים ו-66% ערבים סברו שישראל היא מקום טוב לחיות בה ואחוז גבוה מעדיף לחיות בישראל. אושרנו וטוב לנו.


מוטי גלוסקה הוא חוקר ומרצה בנושא ההיסטוריה הצבאית של ישראל, ביטחון לאומי ומדעי המדינה, מתמחה בתחום קבלת החלטות וועדות חקירה.

אהבתם? לתכנים נוספים מוזמנים לעקוב אחרי דף הפייסבוק 'מוטי גלוסקה – מחקרי ביטחון ואסטרטגיה'. לחצו כאן

צור קשר