fbpx

צאלים – עד מתי?

שתי תמונות צדו את עיני בימים האחרונים. התמונה האחת היא של סרן לידר פרץ בת 21 קצינת הלוגיסטיקה של חטיבה 7 שנהרגה בתאונה בבסיס צאלים. נעצבתי מצד אחד, אך התרגשתי למראה התמונה כי כאשר אני הוסמכתי ושרתי כקצין הספקה (התואר שקדם לקצין לוגיסטיקה) לא היו קצינות לוגיסטיקה. כיום זה מובן מאליו ובמידה רבה אני מקנא בחיל שלי שמכשיר את הקצינות הללו.

התמונה השנייה הייתה של הרמטכ"ל  וחבר קציניו מסיירים בגבול לבנון. התמונה צולמה מהצד הלבנוני והועלתה בערוץ "אל-מנאר" – הערוץ של החיזבאללה.

לכאורה, אין קשר בין התמונות. אך למעשה יש. אינני מדבר על ההיבט המודיעיני או המבצעי. העובדה היא שמישהו מעבר לגבול מתעד את מה שקורה בצד שלנו. אך מה היה קורה אם במקום הצלם היה צלף? אינני איש מבצעים אבל החבורה שם ללא קפל"דים ונדמה לי שחלקם ללא אפודי מגן (כולל, כך נדמה לי הרמטכ"ל ואלוף הפיקוד). זו לדעתי הפקרות – חלק מתרבות "הסמוך" ו"יהיה בסדר".

זוכרים את יוני 1941? משה דיין, אז בן 26, איבד את עינו מפגיעת צלף. מה הקשר? הקשר הוא הזלזול בכללי הבטיחות המינימליים. לא רק "מאצ'ואיזים" גברי (בגבול לבנון) אלא, לטעמי, הפקרות של ממש.

אחזור לצאלים. אני חושב שאת צאלים יש לסגור ומיד. להביא לשם את כל המפקדים המתאמנים במקום ולקיים סדנא מרוכזת של בטיחות ושמירה.

הנה מקבץ אירועים:

  • 17 ביולי 1990 – אסון צאלים א – 5 הרוגים.
  • 5 בנובמבר 1992 – אסון צאלים ב – 5 הרוגים.
  • 4 ביוני  1997 – קצין צה"ל נפצע בתאונת אימונים.
  • ינואר 2016 (פרסום 28.1.16) – נהרג הקצין ישי סובלס. אלון בן דוד 28.1.16 מדבר על מספר רב של תאונות בבסיס צאלים.

המניין הזה הוא מנין חלקי ומצומצם. מאז תחילת שנת 2022 איבד צה"ל 10 מאנשיו, לוחמות ולוחמים בתאונות או בירי דו-צדדי. כמובן לא הכל בצאלים. אבל צאלים הפך שם נרדף לתאונות.

אכן – היקף האימונים ומספר החיילים שעוברים בצאלים מדי שנה הוא רב ועצום. מספר התאונות ביחס להיקף הפעילות נמוך. אך דווקא בשל כך אנחנו נזעקים לכל מקרה ומביטים  בעצב עמוק על תמונת הקצינה לימור פרץ.

לכך יש להוסיף שבסיס צאלים, שנמצא בלב הפזורה הבדואית, נהפך, שלא ברצונו לספק נשק ותחמושת של עולם הפשע. רק בחודש שעבר (6 ביוני 2023) נגנבו כ-30,000 כדורים מבונקר התחמושת בצאלים. בינואר 2021 נגנבו יותר מ-93 אלף כדורים מהבונקר בצאלים וזו רק רשימה חלקית.

אמת צריכה להיאמר שצה"ל ומפקדיו עוסקים היום בבעיה חמורה הרבה יותר ומתמודדים עם אלו שמודיעים שיפסיקו להתנדב. אבל דווקא בעת הזו יש לסגור את צאלים, לקיים את סדנת הבטיחות ולהציב במרכז הבמה במקום דגלים ושקפים ממצגות תמונת ענק של לימור פרץ. אולי היא תזעזע את אמות הסיפים.

צור קשר