fbpx

עומדים אנחנו בתוכך (בשעריך) עזה

קרדיט צילום: שלום כלפון

קרדיט צילום: שלום כלפון

ושוב אנחנו עומדים והפעם בתוך עזה ולא רק בשעריה. כפי שהודיע היום אלוף הפיקוד כוחותינו מקיפים את עזה ולא נעצרו בשעריה.

הדף הקרבי שפורסם ב-1 בנובמבר 2023 זהה לחלוטין לדף הקרבי הבא שפורסם ב-1 בנובמבר 1956:

כאילו  התקיים כאן מאמר קהלת: מה שהיה הוא שיהיה, אין חדש תחת השמש".

הדברים מחזירים אותנו לנאומו של משה דיין על קברו של רועי רוטנברג המא"ז של נחל עוז שנרצח בידי הפידאיון  (30.4.1956):

בעת הזו שעה שלוחמי צה"ל נמצאים בתוככי עזה נשואות העיניים לשני מוקדים. האחד הוא – החטופים וגורלם והשני הוא הפגיעה בקיני המחבלים באשר הם.

זו בהחלט העת שבה קשה מאוד אם לא בלתי אפשרי  לעסוק בנושאים שאינם קשורים בשני אלו. אכן יש הטוענים, במידה של צדק, שעת חשבון הנפש עוד תגיע. בשלב זה אנחנו רואים את התמונות אלו של הנופלים ואלו של החטופים ואנחנו מביטים בבני המשפחות והדם בוער בעורקינו והמחשבה אינה צלולה.

ברגעים אלו גוברים לא רק רגשות הכעס והזעם אלא רגשות הנקמה. רגשות טבעיים אצל כל אדם שנאלץ ליטול חלק, מקרוב או מרחוק בחוויה המטלטלת של אירועי ה-7 באוקטובר 2023.

אולם אומה במלחמה אינה יכולה  לאבד לחלוטין את קור הרוח. קור הרוח המאפיין, לעת הזו, את הלוחמים ומפקדיהם שחלפו על פני שערי עזה ונכנסו לעיר פנימה. אבל גם מקבלי ההחלטות אמורים לשקול דברים בקור רוח בעיקר כאשר 243 חטופים בהם מספר רב של ילדים מוחזקים בידי החמאס. לא יכולה להיות מחלוקת שהאתגר הראשון הוא שחרור החטופים. בכל מחיר ומוקדם ככל האפשר. המחשבה על תינוק בן 9 חדשים המצוי בשבי מעבירה צמרמורת בצד תחושה קשה של זעם.

אבל זו גם העת להתחיל את חשבון הנפש. בביתנו נמצאים בני המשפחות השכולות, משפחת החטופים והנעדרים ואלפי המפונים מבתיהם. העסקים קרסו, מערכת החינוך כמעט ואינה פועלת והיבולים שגדלו בעוטף עזה נמצאים בסכנת כליה. למרבה הצער השלטון המרכזי עדיין לא הפנים שיש מלחמה.

כבר עכשיו צריך להתחיל לחשוב מחוץ לקופסא. צריך להגדיר בדיוק את מטרות המלחמה הזו שהשתנו כבר כמה פעמים מאז שהחלה. מה יהיה ביום שאחרי? האם יש יעד מדיני כלשהו שאנו רוצים להשיג מעבר ליעד הצבאי? מלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים אמר פון קלאוזביץ? האם הפנמנו את תורתו?

67 שנים חלפו מנאומו של משה דיין. עשרות מבצעים וימי לחימה. חלקם ארוכים וחלקם קצרים, אנו מונים מול עזה. אנו מכירים את מילות השיר "כי מלחמתה כה ארוכה" . יש להם המשך האם גזרת דורנו היא "שעל חרבה תחיה?"

צור קשר