fbpx

החלטה גורלית

lect-img

לא מעט אחריות מוטלת על מנהיג. יגאל ידין אמר שפוליטיקה היא בחירה בין שתי אפשרויות – גרועה, וגרועה יותר: כיצד הייתם נוהגים אם ידוע שלכל החלטה שתקבלו יש השלכות קריטיות על עתידה של המדינה? או על חיי אדם?

בסדרה של חמש הרצאות נצלול לעומקם של רגעי מפתח בתולדות ישראל: החלטות גורליות של מנהיגים ומקבלי החלטות לאורך ההיסטוריה הקצרה שלנו, אשר במידה רבה שינו את פני המדינה והשפיעו עמוקות על עתידה.

את המסע שלנו נתחיל מן הימים הראשונים של ישראל – מהמאבק של בן גוריון לממלכתיות ישראלית, והשלכותיו ("מרד האלופים", פרשות "האלטלנה" פירוק הפלמ"ח והשילומים מגרמניה); נמשיך לעבר סוגיית דימונה והגרעין, נתמקד בתהליכים המדיניים והפוליטיים שהובילו להקמת "מפעל הטקסטיל"; נשאל את השאלות הקשות על תהליך קבלת ההחלטות שהוביל לשחרור שטחי יהודה ושומרון במלחמת ששת הימים; נדון בהחלטות לגבי המכה המקדימה וגיוס המילואים ביום הכיפורים 1973 ונסיים בהרצאה על הפצצות ישראליות ששינו את פני המזרח התיכון, ואולי את מהלך ההיסטוריה של העולם – הפצצת הכור העיראקי (1981) בזמן ממשלת מנחם בגין והפצצת הכור הסורי (2007) בתקופת ממשלתו של אהוד אולמרט. שתי אלו על רקע ההחלטה שלא לפעול נגד הגרעין האיראני.

נחקור יחד מה ניתן ללמוד מהחלטות אלו על טיבה של מנהיגות, האם יש בכלל "נכון" ו"לא נכון" בהחלטות מן הסוג הזה וכיצד ניתן להפיק מהן לקחים ולהסיק מסקנות לעתיד.

צור קשר